6

Комітет Верховної Ради уважніше розглянув законопроект Кабміну щодо розгляду третейськими судами справ про нерухомість.

Комітет Верховної Ради з питань правової політики 8 грудня переглянув свій висновок стосовно проекту Закону «щодо вдосконалення порядку утворення та діяльності третейських судів з метою відновлення довіри до третейського розгляду» №3411

Даний проект розроблено Мін’юстом, а подано до Верховної Ради Кабміном.

Зокрема, пропонується розширити підвідомчість справ, які можуть розглядати третейські суди шляхом надання права розглядати спори у справах щодо нерухомого майна. Також пропонується уточнення компетенції третейського суду в частині розгляду справ у спорах щодо захисту прав споживачів (положення наберуть чинності через 3 роки з дня набрання чинності цим Законом). Крім того, Прикінцеві та перехідні положення передбачають здійснення перереєстрації постійно діючих третейських судів відповідно до нових вимог Закону «Про третейські суди».

Нотаріальна палата України, розглянувши законопроект 3411, закликала зупинити надання третейським судам повноважень розгляду справ у спорах щодо нерухомого майна, включаючи земельні ділянки, оскільки це, на думку членів Нотаріальної палати, відкриє нові схеми для шахрайства та рейдерства.

Офіс Генерального прокурора, опрацювавши законопроект 3411, в цілому погоджуючись з низкою пропозицій законопроекту, висловив ряд зауважень, зокрема в частині норм, якими пропонується розширити коло підвідомчих третейським судам справ.

Разом з тим, Комітет з питань правової політики 4 листопада своїм Висновком рекомендував парламенту ухвалити цей законопроект за основу.

В той же час, Комітет ВР з питань антикорупційної політики згодом виявив у проекті акта норму, що може сприяти вчиненню корупційних правопорушень (на думку Комітету).

«Корупційним ризиком законопроекту є пропозиція виключення п. 7 з ч. 1 статті 6 Закону «Про третейські суди», що надає третейським судам повноваження розглядати справи у спорах щодо нерухомого майна, включаючи земельні ділянки.

Така пропозиція не узгоджується із п. 13 ч. 1 статті 6 цього ж Закону, відповідно до якого третейські суди не розглядають справи, за результатами розгляду яких виконання рішення третейського суду потребуватиме вчинення відповідних дій органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами та іншими суб’єктами під час здійснення ними владних управлінських функцій на основі законодавства.

Таким чином, вказаною нормою створюється суперечність (колізія) між різними положеннями Закону України «Про третейські суди», що допускатиме різне тлумачення цих норм на практиці та потребує уточнення для забезпечення правової визначеності.

….  Комітет на своєму засіданні 2 грудня 2020 року дійшов до висновку та прийняв рішення, що проект №3411 не відповідає вимогам антикорупційного законодавства», – зазначається у рішенні антикорупційного Комітету.

8 грудня Комітет ВР з питань правової політики з урахуванням висновку Антикоркомітету запропонував внести зміни до тексту законопроекту, виправивши спірну норму.

Разом з тим, на думку експертів, виключення даної норми нівелює значення самих змін до законодавства про третейські суди.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій